Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont. Egmont står för starkt innehåll och tjänster inom bland annat film, TV, tidningar, böcker, gaming, streaming och undervisningsmaterial. Egmonts medieverksamhet innefattar bland annat Nordisk Film, TV 2 i Norge, det danska bokförlaget Lindhardt og Ringhof och Story House Egmont. Egmont är en stiftelse. Det innebär att överskottet går till att utveckla verksamheten och till att stötta utsatta barn och unga. Läs mer på www.egmont.com.
Varje år skänker vi över 125 miljoner kronor för att stötta utsatta barn och unga.
Läs mer om Egmont Fondens välgörenhetsarbetePer Kjellander
CEO
Annemette Degner Sørensen
CFO
Frank Vilstrup
Business Area Director Consumer Magazines
Marika Bark
Business Area Director Kids
Thomas Black
Chief Technology Officer/CTO
1 037 MSEK
Omsättning 2023
64 MSEK
Rörelseresultat 2023
17 709 DKK
Omsättning 2023
627 miljoner DKK
EBIT-resultat 2023
Vi kan förmedla alla sorters berättelser i alla tänkbara format, kanaler och plattformar. Vår vidsynthet innefattar också en öppenhet för allt nytt och plats för många olika kulturer och personligheter.
Vi låter hjärtat vara med i arbetet. Vi brinner för innovation och för berättelser. Denna passion är utgångspunkten för allt vi gör och återspeglas i våra produkter och i kontakten med våra läsare, kunder och partners.
Vi är stiftelse som hjälper och stöttar framförallt barn och unga som har det svårt i livet. Men vi är också en kommersiell verksamhet. Vi är här för att skapa resultat. Både i bokslutet och medievärlden. Vi är ambitiösa med mål och genomförande. Vår vilja att vinna är större än vår rädsla att förlora.
17 år gammal, startade Egmont H Petersen sitt eget lilla boktryckeri hemma i mammas kök på Korsgade i Köpenhamn. Snart hade den unge entreprenören så mycket att göra att köksregionerna inte längre kunde rymma tryckeriverksamheten som flyttades till en lokal på annan plats i staden. Det tog inte lång tid innan Egmont H Petersen blev en pionjär inom boktryckarkonsten i Danmark och den förste som kunde trycka komplicerade färgbilder i böcker.
Med den danska veckotidningen Hjemmet, som blev en stor succé, växte Egmont H Petersens verksamhet till att även innefatta tidskriftsproduktion. 1914 flyttade förlaget in i en nybyggd tryckeri- och kontorsbyggnad vid Kongens Have mitt i Köpenhamn. Huset fick namnet Gutenberghus, uppkallat efter boktryckarkonstens uppfinnare Johann Gutenberg. Gutenberghus blev också verksamhetens nya namn. I denna byggnad finns än idag Egmonts huvudkontor.
Vid Egmont H Petersens död ombildades verksamheten till en förvärvsdrivande stiftelse. Efter att själv vuxit upp under fattiga förhållanden var det viktigt för Egmont H Petersen att stötta andra utsatta familjer. Stiftelsen fick i uppdrag att fortsätta driften av företaget och använda en del av överskottet till allmännyttiga ändamål och välgörenhet, framförallt med syfte att hjälpa utsatta barn och unga.
Hemmets Journals förlag bildas och premiärnumret av veckotidningen Hemmets Journal ges ut. Detta blir också startskottet för Egmonts svenska medieverksamhet. Hemmets Journal var en svensk version av den danska succétidningen Hjemmet som Egmont började ge ut i Danmark 1904.
Hemmets Journal och bokförlaget Richter, båda dotterbolag till den dåvarande Gutenberghus-koncernen, inleder utgivningen av serietidningen Kalle Anka & C:o. Sedan 1959 ges tidningen ut varje vecka och är än idag Sveriges mest lästa och älskade serietidning.
Egmont (dåvarande Gutenberghus) köper det Helsingborgsbaserade förlaget och speltillverkaren Kärnan AB. Varumärket Kärnan är idag ett av Sveriges mest klassiska pussel-, spel- och lekvarumärken . Populära produkter som Bamses honungsjakt, Geni och När då då? har under decennier roat och lockat till tävlan hos flera generationer av svenskar.
Påsin allra första födelsedag fick Bamses skapare Rune Andréasson en teddybjörn i present. Den älskade nallen kom att inspirera Rune att skapa flera olika seriebjörnar. I slutet av 60-talet föddes ”Bamse – världens starkaste björn”. 1990 tog Egmont över utgivningen av den populära serietidningen Bamse och har sedan dess fortsatt i hög takt skapa trollbindande berättelser om världens starkaste och snällaste björn.
Egmont går samman med Nordisk Film, och utvidgar därmed sin verksamhet till att även innefatta filmproduktion, filmdistribution och filmvisning. 1992 bytte verksamheten namn från Gutenberghus till Egmont. Nordisk Film grundades i Danmark år 1906 och finns idag representerat i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Idag innefattar verksamheten även biografer, tv-spel och gaming.
Egmont köper huvudaktören på den svenska seriemarknaden Semic Press, och blir därmed den största utgivaren av serietidningar i Sverige. Med förvärvet följer en mängd klassiska och populära serier som Fantomen, 91:an och Knasen.
De tidigare två separata svenska Egmont-bolagen, Egmont Tidskrifter och Egmont Kids Media slås samman till en gemensam svensk medieverksamheten – Egmont Publishing. Samma år förvärvas Forma Publishing Groups förlagsverksamhet med titlar som Icakuriren, och Hus & Hem, samt en nordisk satsning på e-handel inleds med investeringen i svenska Jollryoom.
Varumärket Hälge förvärvas efter att seriens skapare, Lars Mortimer, går bort. Därmed kan Egmont fortsätta att producera nytt seriematerial och utveckla varumärket. Samma år köper Egmont Sveriges största golftidning, Svensk Golf, från Svenska Golfförbundet
Egmonts nordiska satsning på marknadsförings- och kommunikationstjänster fortsätter att växa med investeringen i den svenska, ledande digitala kommunikationsbyrån KAN. Året därpå sker ytterligare en investering, i Sveriges största byrå inom Facebook-marknadsföring – Ingager.
Egmont köper det ledande mode- och livsstilsvarumärket Café från Aller Media. Förvärvet innefattar magasinet Café och flertalet digitala kanaler, däribland den populära Fördomspodden.